Inhoudsopgave

    Waarom een nieuwsbrief versturen?

    Nieuwsbrieven versturen is een goede manier voor 'gratis' reclame. Wanneer mensen zijn ingeschreven op je nieuwsbrief, heb je vaak al een stapje voor op de concurrentie. Ze zijn niet voor niks ingeschreven, je weet dus zeker dat ze geïnteresseerd zijn in je product of dienst. Door regelmatig een nieuwsbrief te versturen, blijf je in 'contact' met (potentiële) klanten. Hierdoor zullen ze je niet snel vergeten wanneer ze je product of dienst nodig hebben. 

    Het is dus een goede investering van je tijd om je mailinglist op te bouwen, want op deze manier kan je je producten promoten zonder geld te hoeven uitbesteden aan advertenties. 

    Welke stappen onderneem je voor het maken van een nieuwsbrief?

    Kies een platform om nieuwsbrieven op te gaan versturen

    Er zijn online genoeg platformen die het mogelijk maken een nieuwsbrief op te maken en te versturen. Wij werken zelf met Mailchimp, maar het is goed om te onderzoeken welk platform het best bij jouw onderneming past.

    Wie is de doelgroep?

    Hoe meer informatie je hebt over je nieuwsbrieflezers, hoe gerichter je de content in de nieuwsbrieven kan gaan schrijven. Zo kun je in nieuwsbrief platforms ook doelgroepen instellen op basis van bijvoorbeeld interesses, leeftijd, geslacht, etc.

    Bepaal het doel van je nieuwsbrief

    Voordat je een nieuwsbrief gaat opstellen, is het belangrijk om te bepalen wat je wilt bereiken met de nieuwsbrief. Wil je een product verkopen of inspireren, informeren of amuseren? Het is ook altijd belangrijk om in het achterhoofd te houden wat de behoefte is van de lezers van de nieuwsbrief. En speel hierop in.

     

    Content schrijven voor je nieuwsbrief

    Als je je doelgroep weet en de doel van de nieuwsbrief, kan je de content gaan schrijven. Denk na over de onderwerpen die je wilt bespreken. En vergeet niet dat je de behoefte van de doelgroep altijd in het achterhoofd moet houden. Als dit niet het geval is, dan heb je de kans dat bezoekers zich gaan uitschrijven voor de nieuwsbrief of de nieuwsbrief niet meer gaan openen, omdat het niet relevant voor hun is.

    Tips voor het maken van je nieuwsbrief

    Gebruik je nieuwsbrief niet alleen maar voor promotie

    Het is niet erg om in elke nieuwsbrief een product of dienst te promoten, maar laat niet je hele nieuwsbrief erom draaien. Combineer dit met informatieve, amuserende of inspirerende content. Hiermee vergroot je de kans dat de bezoeker daadwerkelijk doorklikt naar je website, als dat je doel is van de nieuwsbrief.

    Hou het kort

    Gebruik niet te lange teksten voor je nieuwsbrief, want meerderheid van de mensen die scannen je nieuwsbrief. Dit betekent dat ze niet alles lezen. Maak daarom gebruik van korte alinea's, krachtige kopjes en professionele afbeeldingen. Dit maakt het prettig om de nieuwsbrief te kunnen scannen. 

     

    Gebruik duidelijke call-to-actions 

    Net zoals op een website, is het belangrijk om duidelijke call-to-actions in je nieuwsbrief te gebruiken. Zo kan je gebruik maken van primaire en secundaire call-to-actions. Maar wees niet te enthousiast met buttons. Hou een nieuwsbrief kort maar krachtig. Je nieuwsbrief heeft maar één doel, houd dat in je achterhoofd. Veel onnodige linkjes leidt af van het hoofddoel.

     

    Zorg voor toestemming voor het versturen van een nieuwsbrief

    Volgens de AVG-regelgeving, mag je niet zomaar iedereen (ongevraagd) nieuwsbrieven versturen. Dit mag alleen als de ontvanger een bestaande klant is of ze zich hebben in geschreven op de nieuwsbrief. Daarnaast moet de nieuwsbrief ook altijd voldoen aan andere voorwaarden. De klant moet zich natuurlijk nooit hebben uitgeschreven voor de nieuwsbrief en als de nieuwsbrief wordt verzonden naar een bestaande klant, dan moet het betrekking hebben tot de producten of diensten die de klant eerder heeft gekocht.

     

    Meet de resultaten van je nieuwsbrief

    Als je weet hoe waardevol een nieuwsbrief kan zijn, dan wil je dit blijven optimaliseren. Vooral als je voor het eerst nieuwsbrieven gaat versturen, is het belangrijk om te experimenteren met content, tijdstip van versturen, titels en indeling. Meet de resultaten zoals bijvoorbeeld geopende nieuwsbrieven, CTA klikken en bounce-rate. Zo kan je achterhalen wat het beste werkt bij jouw doelgroep en kan je hierop inspelen bij de volgende nieuwsbrieven.

    Hulp nodig bij e-mailmarketing?

    Deze tips hierboven moeten je al aardig op weg helpen bij het maken van een nieuwsbrief. Het blijft een vak apart! Mocht het je toch niet helemaal lukken of heb je er niet de tijd voor om je bezig te houden met e-mailmarketing, waardoor je het liever uitbesteedt, dan kan je altijd contact met ons opnemen! 

    Weten waar jullie groeikansen liggen op het gebied van online marketing?

    Deze blogs vind je wellicht ook interessant

    ×

    Bereken jouw online marketing score

    We analyseren verschillende aspecten van jouw online aanwezigheid om inzicht te krijgen in potentiële groeikansen. Laat ons je begeleiden op de weg naar online succes!

    Vraag 1

    Maak je gebruik van zoekmachine optimalisatie (SEO)?
    i
    SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Door SEO toe te passen, wordt de website beter vindbaar in zoekmachines. ×

    Waarom marketing score berekenen?

    • Binnen 5 minuten resultaat
    • Inzicht in groeikansen
    • Advies op maat
    • Geheel vrijblijvend
    ×

    Ontdekken waar jouw e-mailmarketing kansen liggen? Doe nu de scan!

    Beantwoord alle vragen gericht op jouw situatie en kom erachter waar kansen liggen om je e-mailmarketing strategie te verbeteren.

    Vraag 1

    Hoe actief verzamelen jullie e-mailadressen van bezoekers via de website?