Elk bedrijf heeft ermee te maken: een huisstijl. Over je huisstijl moet goed nagedacht worden en kan je ook niet zomaar elk jaar veranderen. Het is een investering voor lange termijn. Maar hoe is een professionele huisstijl opgebouwd? Wij leggen het je uit.
Een huisstijl is de visuele identiteit van je bedrijf. Met een huisstijl maak je jezelf herkenbaar, daarom is het belangrijk dat je in alle communicatiemiddelen, dezelfde stijl hanteert.
Een professionele huisstijl pas je daarom toe op alles wat met jullie merk te maken heeft. Bijvoorbeeld: website, briefpapier, presentaties, visitekaartjes, social media posts, (verzend)verpakkingen, brochures, etc.
Een goed merk begint bij een professionele huisstijl, zou je denken. Dit is waar. Maar voordat je een professionele huisstijl hebt, gaat er heel wat aan vooraf. Je huisstijl is onderdeel van je brand strategy. Met een huisstijl kan je je (visueel) onderscheiden van concurrentie.
Een professionele huisstijl draait niet om een mooi of lelijke huisstijl, maar om een doordachte huisstijl. Iedereen heeft een andere smaak. Een huisstijl ontwerpen die iedereen mooi vindt, gaat je nou eenmaal nooit lukken. Wat wel belangrijk is, is dat het de doelgroep aanspreekt en moet passen bij de branche. Een luxe merk met een speels font in het logo heb je namelijk nog nooit gezien.
Logo
Elke huisstijl heeft een logo, dit is het eerste dat ontworpen wordt. Aan de hand van het logo wordt de rest van de huisstijl bepaald. Voor het ontwerpen van een logo wordt eerst een kleuren,- en typgrafie-onderzoek gedaan.
Een logo bestaat (vaak) uit:
Typografie
Typografie is een belangrijk onderdeel dat in veel huisstijldragers terug komt. We hebben het niet alleen over het font dat je voor je logo gebruikt, maar welke je ziet in online en offline communicatiemiddelen. Ook dit draagt bij aan een unieke merkidentiteit. Houd er rekening mee dat je kiest voor een font dat fijn leesbaar is.
Kleurgebruik
Kleurgebruik is erg belangrijk in een huisstijl. Het is zelfs zo belangrijk, dat sommige merken bepaalde kleurencombinaties al ‘geclaimd’ hebben. Je zou bijvoorbeeld de kleuren blauw en geel wel kunnen gebruiken, maar dan kan je merk worden geassocieerd met onder andere Ikea.
Kleuren kunnen het gevoel dat je wilt overbrengen met jouw merk vergroten. Zorg er altijd voor dat je consistent bent in kleurgebruik, dit vergroot de merkbekendheid. Wij raden aan om maximaal primaire 3 kleuren te kiezen voor je huisstijl. Als je meer kleuren kiest, gaat dit ten koste van de herkenbaarheid.
Tone of voice
De tone of voice is de manier waarop je communiceert met je doelgroep. De tone of voice bepaal je aan de hand van persona’s. Het moet passen bij je merk, maar ook op de manier waarop je doelgroep aangesproken wilt worden.
Hieronder een paar voorbeelden waar je aan kan denken bij het bepalen van jouw tone of voice:
Beeldgebruik en vormentaal
Dit kan gaan om illustraties, afbeeldingen, of patronen. Maak je gebruik van bepaalde illustraties? Trek hier dan één lijn in. Dit geldt ook voor afbeeldingen. Maak deze het liefst zelf en maak geen gebruik van stockfoto’s. Dit draagt namelijk niet bij aan een eigen identiteit.
Een professionele huisstijl is een investering waard. Het is namelijk een belangrijk onderdeel van branding. Wil je een nieuwe huisstijl of je huidige huisstijl in een modern jasje steken? Wij kunnen je in beide gevallen helpen. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Contact opnemen kan via: advies@onlinemarketingscans.nl