Inhoudsopgave

    Wat is een huisstijl?

    Een huisstijl is de visuele identiteit van je bedrijf. Met een huisstijl maak je jezelf herkenbaar, daarom is het belangrijk dat je in alle communicatiemiddelen, dezelfde stijl hanteert.

    Een professionele huisstijl pas je daarom toe op alles wat met jullie merk te maken heeft. Bijvoorbeeld: website, briefpapier, presentaties, visitekaartjes, social media posts, (verzend)verpakkingen, brochures, etc.

    Waar voldoet een professionele huisstijl aan?

    Een goed merk begint bij een professionele huisstijl, zou je denken. Dit is waar. Maar voordat je een professionele huisstijl hebt, gaat er heel wat aan vooraf. Je huisstijl is onderdeel van je brand strategy. Met een huisstijl kan je je (visueel) onderscheiden van concurrentie.

    Een professionele huisstijl draait niet om een mooi of lelijke huisstijl, maar om een doordachte huisstijl. Iedereen heeft een andere smaak. Een huisstijl ontwerpen die iedereen mooi vindt, gaat je nou eenmaal nooit lukken. Wat wel belangrijk is, is dat het de doelgroep aanspreekt en moet passen bij de branche. Een luxe merk met een speels font in het logo heb je namelijk nog nooit gezien.

    Waar moet je op letten bij het ontwerpen van een huisstijl?

    • Je huisstijl moet de doelgroep aanspreken
    • Past bij de branche
    • Ontworpen vanuit missie en visie van je bedrijf
    • Duurzaamheid. Ontwerp een logo niet o.b.v. trends, het komt onprofessioneel over als je elke 2 jaar een ander logo hebt.

    De elementen van een professionele huisstijl

    Logo

    Elke huisstijl heeft een logo, dit is het eerste dat ontworpen wordt. Aan de hand van het logo wordt de rest van de huisstijl bepaald. Voor het ontwerpen van een logo wordt eerst een kleuren,- en typgrafie-onderzoek gedaan.

    Een logo bestaat (vaak) uit:

    • Beeldmerk: Icoon
    • Woordmerk: Bedrijfsnaam
    • Tagline: Slogan, staat voor wat het bedrijf doet / missie van het bedrijf

     

    Typografie

    Typografie is een belangrijk onderdeel dat in veel huisstijldragers terug komt. We hebben het niet alleen over het font dat je voor je logo gebruikt, maar welke je ziet in online en offline communicatiemiddelen. Ook dit draagt bij aan een unieke merkidentiteit. Houd er rekening mee dat je kiest voor een font dat fijn leesbaar is.

     

    Kleurgebruik

    Kleurgebruik is erg belangrijk in een huisstijl. Het is zelfs zo belangrijk, dat sommige merken bepaalde kleurencombinaties al ‘geclaimd’ hebben. Je zou bijvoorbeeld de kleuren blauw en geel wel kunnen gebruiken, maar dan kan je merk worden geassocieerd met onder andere Ikea.

     

    Kleuren kunnen het gevoel dat je wilt overbrengen met jouw merk vergroten. Zorg er altijd voor dat je consistent bent in kleurgebruik, dit vergroot de merkbekendheid. Wij raden aan om maximaal primaire 3 kleuren te kiezen voor je huisstijl. Als je meer kleuren kiest, gaat dit ten koste van de herkenbaarheid.

     

    Tone of voice

    De tone of voice is de manier waarop je communiceert met je doelgroep. De tone of voice bepaal je aan de hand van persona’s. Het moet passen bij je merk, maar ook op de manier waarop je doelgroep aangesproken wilt worden.

    Hieronder een paar voorbeelden waar je aan kan denken bij het bepalen van jouw tone of voice:

    • Persoonlijk en vriendelijk of zakelijke en professioneel
    • Spontaan en energiek of doordacht en gepland
    • Modern en technisch of classic en traditioneel
    • Plezierig of serieus
    • Toegankelijk of exclusief

     

    Beeldgebruik en vormentaal 

    Dit kan gaan om illustraties, afbeeldingen, of patronen. Maak je gebruik van bepaalde illustraties? Trek hier dan één lijn in. Dit geldt ook voor afbeeldingen. Maak deze het liefst zelf en maak geen gebruik van stockfoto’s. Dit draagt namelijk niet bij aan een eigen identiteit.

    Hulp nodig bij het ontwerpen van een huisstijl?

    Een professionele huisstijl is een investering waard. Het is namelijk een belangrijk onderdeel van branding. Wil je een nieuwe huisstijl of je huidige huisstijl in een modern jasje steken? Wij kunnen je in beide gevallen helpen. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. 

    Weten waar jullie groeikansen liggen op het gebied van online marketing?

    Deze blogs vind je wellicht ook interessant

    ×

    Bereken jouw online marketing score

    We analyseren verschillende aspecten van jouw online aanwezigheid om inzicht te krijgen in potentiële groeikansen. Laat ons je begeleiden op de weg naar online succes!

    Vraag 1

    Maak je gebruik van zoekmachine optimalisatie (SEO)?
    i
    SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Door SEO toe te passen, wordt de website beter vindbaar in zoekmachines. ×

    Waarom marketing score berekenen?

    • Binnen 5 minuten resultaat
    • Inzicht in groeikansen
    • Advies op maat
    • Geheel vrijblijvend