Inhoudsopgave

    Wat is een customer journey?

    De customer journey is simpel gezegd het pad wat de klant bewandelt vóór, tijdens en na hun aankoop bij jouw onderneming. In het Nederlands heet dit ook wel de ‘klantreis’. Deze zogenaamde reis heeft vijf belangrijke fases, hieronder leg ik ze voor je uit.

    1. De awareness fase (bewustwording fase)

    In deze fase draait het om de bewustwording van de klant. De klant hoort in deze fase voor het eerst van jouw product, dienst of merk. Het is daarom belangrijk dat de klant een goede eerste indruk van jouw bedrijf krijgt, zodat dat interesse op wekt.

    Zonder deze fase kan er ook geen aankoop worden gedaan. 

    2. De consideration fase (overweging fase)

    Er is van deze fase spraken wanneer de klant jouw product, dienst of merk gaat overwegen of vergelijken met andere vergelijkbare bedrijven. De klant gaat zijn/ haar wensen na en bekijkt welk bedrijf hier het beste bij aansluit.

    3. De purchase fase (aankoop fase)

    In deze fase wordt de aankoop gedaan, dit kan op verschillende manieren worden gedaan, bijvoorbeeld door een product in een winkelmandje te doen en op betalen te klikken of de klant belt persoonlijk om een aankoop te doen.

    Na deze fase kan je nog niet achterover gaan zitten, want nu komt nog de retention en loyaliteits- fase nog deze zijn belangrijk voor het klantonderhoud.

    4. Retention fase (klantbehoud fase)

    De klantbehoud fase, hierbij worden herhaalaankopen gestimuleerd zodat je ‘nieuwe’ klant ook blijft hangen, en meerdere aankopen gaat doen. Dit bereik je door onder andere goede service en een positieve ervaring, als dit niet sterk genoeg is, blijft je klant ook niet hangen.

    5. Loyality fase (loyaliteit fase)

    In de loyaliteitsfase is de klant fan geworden van jouw merk, product of dienst, waardoor het een langdurige/ vaste klant geworden is, en die anderen aanmoedigt om ook klant te worden. Zo vergroot je uiteindelijk je klantenbestand.

    Maar hoe speel je hierop in?

    Het is belangrijk om je customer journey in kaart te brengen zodat je weet wat er in het hoofd omgaat van jouw potentiële klant. Hiervoor kun je ook persona’s gaan creëren, zodat je een ‘echt’ persoon voor je hebt die de doelgroep voorstelt. Om het overzichtelijk te houden is het handig als je dit per fase gaat beantwoorden. Als je iets niet weet, ga dan niet gokken of af op aannames, maar ga er onderzoek naar doen. Verzamel informatie over onder andere de wensen, behoeftes en doelen van de klant en hoe zij de ‘reis’ afleggen.

    Als je dit hebt gedaan, kun je gaan kijken waar de sterken en zwakken punten van jouw bedrijf liggen, bijvoorbeeld de klantenservice is niet heel sterk. Maar dit is wel belangrijk want zo zorg je voor een goede service en voor een positieve ervaring van de klant. Als je dit dan verbeterd kun je ervoor zorgen dat de klant er een positieve ervaring aan overhoudt en dus bij jouw blijft en niet naar de concurrent gaat waar de klantenservice wel goed is. Ga dus na wat jouw doelgroep/klant belangrijk vind en kijk of je dit kan bieden, zo niet, verbeter het. 

     

    Kortom

    Zorg ervoor dat je voor jezelf duidelijke persona’s maakt met daarin verwerkt ook de customer journey. Onderzoek daarvoor de wensen, behoeftes en doelen van de klant. Weet je iets niet, ga niet af op aannames maar doe er onderzoek naar. Uiteindelijk heb je een duidelijk beeld van jouw doelgroep en kun je hierop in spelen en zorgen dat je klantenbestand groter wordt.

    Benieuwd naar jouw online groeikansen? Doe de online marketing scan!

    Deze blogs vind je wellicht ook interessant

    ×

    Bereken jouw online marketing score

    We analyseren verschillende aspecten van jouw online aanwezigheid om inzicht te krijgen in potentiële groeikansen. Laat ons je begeleiden op de weg naar online succes!

    Vraag 1

    Maak je gebruik van zoekmachine optimalisatie (SEO)?
    i
    SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Door SEO toe te passen, wordt de website beter vindbaar in zoekmachines. ×

    Waarom marketing score berekenen?

    • Binnen 5 minuten resultaat
    • Inzicht in groeikansen
    • Advies op maat
    • Geheel vrijblijvend