Het doel van SEO (zoekmachine optimalisatie) is; meer bezoekers naar de website trekken door een hogere positie te verkrijgen in de zoekmachines. Hoe hoger je in Google staat, hoe beter je zichtbaar bent voor het online verkeer. Zo is het belangrijk dat de techniek, content en autoriteit goed op orde zijn, de 'on page SEO' dus. In deze blog lees je tips en tricks om on page SEO te optimaliseren.
SEO is een afkorting van Search Engine Optimization. Het heeft te maken met alle processen die meewerken aan het organisch hoger scoren van een webpagina in een zoekmachine zoals Google of Bing. Met een geoptimaliseerde SEO wordt dus je website hoger getoond bij zoekopdrachten in zoekmachines. Als je SEO goed gebruikt is het mogelijk om meer bezoekers te trekken naar de gewenste pagina. Veel bedrijven zijn afhankelijk van SEO, omdat ze nieuwe potentiële klanten binnen moeten halen via het digitale verkeer.
On page SEO is het optimaliseren van verschillende onderdelen binnen een pagina om vervolgens zo goed mogelijk te scoren op een zoekwoord die vooraf is bepaald. Kort gezegd is het, het aanpassen van de content, autoriteit en techniek van een pagina om die zo hoog mogelijk in de resultaten te laten zien. SEO bestaat uit verschillende onderdelen in een vaste volgorde:
De naam verklapt het al: off-page SEO draait om de factoren die niet direct zichtbaar zijn op je pagina of zelfs je website. Bij off-page SEO heb je een andere websites nodig om je ranking positief te beïnvloeden (voornamelijk linkbuilding, maar ook gastbloggen). Door je content te promoten op sociale platformen, linken andere websites naar die van jou. Er is echter geen garantie dat de content ook gedeeld wordt of daadwerkelijk backlinks opleveren. Op een off-page SEO heb je dus relatief weinig invloed vergeleken met een on page SEO aangezien je daar alles zelf in handen hebt.
Er zijn verschillende elementen op een webpagina die je kan optimaliseren om beter vindbaar te worden in zoekmachines:
URL: Wat belangrijk is bij de URL, is dat je zoekwoord die je gekozen is terug is te zien in de URL. Daarnaast moet de URL zo kort en ‘schoon’ mogelijk houden. Met schoon bedoelen we geen vraagtekens, komma’s, et cetera.
H1: Met een H1 geef je hoofdonderdelen van een pagina aan. In de H1 moe het zoekwoord staan. Dat is namelijk één van de belangrijkste onderdelen waar zoekmachines naar kijken als het gaat om het onderwerp van je webpagina. Een pagina mag niet meerdere H1's hebben. Zorg dus dat de belangrijkste punten in de H1 staan.
H2: H2 het zegt het al een beetje, maar hier verwerk je de op één na belangrijkste content. Tussenkopjes moeten pakkend, uitnodigend en lading dekkend. Te veel tekst schikt mensen af, maak daarom de tekst dus scanbaar. Het is aan te raden, in tegenstelling tot bij H1, de H2 vaker te gebruiken.
Uitgaande interne links: Interne links kunnen veel invloed hebben in jouw optimalisatie. Stel je voor dat Google geen zoekmachine was maar een bezoeker. Als een bezoeker de pagina niet kan vinden omdat die goed verborgen is, dan verlaat de bezoeker jouw website want hij kan niet vinden wat die zoekt. Google kan de pagina niet vinden dus scoort de pagina niet goed waardoor die niet hoog wordt laten zien.
Uitgaande externe links: Een link binnen jouw website die gekoppeld zit aan een andere website is een uitgaande link. Bij uitgaande links hebben meerdere partijen profijt. Het is ten eerste fijn voor de bezoekers aangezien zij relevante content te zien krijgen. Je laat zo zien dat je de bezoeker echt wil helpen met zijn of haar probleem. Het kan ook tegenwerken als de websites waarmee jij linkt geen meerwaarde bieden of niet beveiligd zijn. Let hier dus goed op!
Afbeeldingen: Heb jij wel een is een afbeelding geüpload met de naam “image” of “schermafbeelding-57923.jpg”? Doe dit in het vervolg niet meer! Zoekmachines worden steeds slimmer en ook de alt titel van een afbeelding wordt meegenomen door Google. Je zou in plaats van die naam het relevante zoekwoord kunnen verwerken in de alt tekst of benoemen waar de content over gaat. Wat is een alt tekst eigenlijk? Dit is de tekst die wordt laten zien als de afbeelding niet kan laden. De bezoeker weet bij het niet laden van de afbeelding met de titel “schermafbeelding-57923.jpg” niet waar het over ging. Als je de alt titel aanpast met je zoekwoord of uitleg waar het over gaat, hoeft de bezoeker niks te missen.
Tekst: In de tekst is het goed om veel gebruik te maken van het zoekwoord. Zo ziet Google snel het hoofdonderwerp van de pagina. Zorg ook dat de tekst scanbaar is en overtuigend is geschreven, zodat het bouncepercentage laag blijft. Door veel over het onderwerp te praten, geef je een pagina en het bijbehorende zoekwoord meer body.
Meta: De meta titel is de titel van de pagina die je terugziet in de zoekresultaten van zoekmachines. Met deze meta titel moet je de mensen die aan het scrollen zijn in een zoekmachine overhalen om op jouw website te klikken. Ook hier moet je je zoekwoord goed verwerken. Zo weet je zeker dat de mensen die op jouw zoekwoord zoeken bij de juist pagina komen. Bij een meta omschrijving laat je zien waar jouw pagina nu echt over gaat (je lijdt je pagina in). Zorg ervoor dat de omschrijving overeenkomt met de content op de pagina en overtuigend is.
Er zijn tools beschikbaar die je kunnen helpen om je pagina te controleren. Wij hebben drie tools voor je op een rijtje gezet:
Contact opnemen kan via: advies@onlinemarketingscans.nl